Pozostałe samochody Mariana Paździocha

W poprzednim artykule opisaliśmy najsłynniejszy samochód Mariana Paździocha – Wartburga o numerze rejestracyjnym WRA 2876. Jednak najsłynniejszy sprzedawca gaci w Polsce posiadał jeszcze kilka innych samochodów o których wspomniano w serialu, zazwyczaj tylko w jednym odcinku.

Trabant

W odcinku „Śmierć i Ferdynand” , agent wywabia Paździocha z mieszkania podając się za kolekcjonera zabytkowych samochodów. Mężczyzna pyta Paździocha czy to jego wóz stoi pod blokiem, na co Paździoch odpowiada: „Tak, to mój Trabant”. Nie znamy żadnych szczegółów tego pojazdu: koloru, modelu, wersji nadwozia, czy numeru rejestracyjnego. Najprawdopodobniej Trabant był wpadką w scenariuszu, twórcy najpewniej pomieszali Trabanta z większym Wartburgiem, który w wielu odcinkach wymieniany jest jako samochód Paździocha. W odcinku „Easy Rajder” Halinka myli właśnie te dwa samochody

trabi

Mercedes 300

W odcinku 178. „Żeby im gul skoczył”, Paździochowie chwalą się sąsiadom zakupem nowego samochodu, Merca „trzysetki”. Miał być bity tylko raz („Kto nie wie, nie zauważy”) i mieć więcej koni pod maską niż Ferdek włosów na głowie.

pokaz merca

Samochód z którego tak chwalił się Paździoch był jednym z Mercedesów o oznaczeniu fabrycznym W123. Model ten produkowany był przez 10 lat: od 1976 do 1986 roku. Popularnie zwany „beczką”, model W123 zyskał sławę samochodu nadzwyczaj trwałego i niezawodnego. Oznaczenie wersji, czyli „300” informuje nas, że cacko Paździocha napędzane było trzylitrowym, pięciocylindrowym silnikiem Diesla o oznaczeniu OM617. W zależności od wersji w samochodach sprzedawanych w Europie silnik ten miał moc od 79 do 123KM, więc raczej nie miał „więcej koni niż włosów na głowie Ferdka”. Prędkość maksymalna samochodu z OM617 wahała się od 143 do 170 km/h

merc 300

„Beczka” Paździocha nosiła tablice rejestracyjne o numerze WOW 1754. Były to tablice rejestracyjne starego typu (czarne), wydawane w latach 1976 – 2000. Tablice o wyróżniku WOW wydawały urzędy komunikacji w dawnym województwie wrocławskim w roku 1992. Możliwe zatem, że pojazd został sprowadzony do Polski na fali importu samochodów używanych spowodowanej upadkiem PRL i swobodnym dostępem do zachodnich pojazdów.

Polonez

W odcinku „Korzeń piastowski”, Paździoch na zarzut Ferdka : „A pan Wartburgiem jeździsz”, odpowiada, że wspomógł polską myśl motoryzacyjną zakupem Poloneza. Również w przypadku Poloneza nie znamy żadnych szczegółów dotyczących pojazdu.

poldek

Paździoch trochę przesadził mówiąc o „polskiej myśli motoryzacyjnej”, gdyż Polonez nie był samodzielną polska konstrukcją. Został on opracowany przez inżynierów Fiata, przy współpracy z Polakami, na płycie podłogowej Polskiego Fiata 125p. Wielokrotnie modernizowany pojazd produkowano od 1978 do 2002 roku.

poldek2

Polonez Paździocha miał być „prawie nowy”. Odcinek powstał w roku 2005, więc samochód musiał mieć co najmniej trzy lata. Można wywnioskować, że Paździoch kupił Poloneza Plus (wersja produkowana od 1997r.) z ostatnich lat produkcji, gdyż ciężko o starszych modelach stwierdzić, aby w 2005r. były „prawie nowe”.

Cadillac series 62

caddy1

Samochód ten został pokazany tylko w odcinku „Skok w bok” – Paździoch zabrał nim Ferdka na nocny wypad na dziewczyny. Pasażerkami bordowego kabrioletu były spotkane na mieście kobiety z którymi Paździoch flirtował, przez co nie uważał na drodze i potrącił Boczka. W dalszej części odcinka dowiadujemy się, że Boczek zabrudził tapicerkę i konieczna była jej wymiana.

caddy2

Samochód należał do ostatniej, czwartej generacji modelu z lat 1961 – 1964.

Na ostatnim zdjęciu można dostrzec żółte tablice rejestracyjne, które nadaje się pojazdom zabytkowym.